23
nov

'Minister, pak het sluipverkeer aan'

 

Een tiental burgemeesters zijn het vele sluipverkeer in hun gemeente meer dan beu. Ze wijzen dan ook Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) met de vinger.

 

Nadat dinsdag met 445 kilometer een nieuw filerecord werd gevestigd, slibde de Antwerpse ring gisteren volledig dicht door een gelekte lading siliconen. Ook op de binnenwegen stond het verkeer in geen tijd stil. Het signaal voor verschillende CD&V-burgemeesters om aan de alarmbel te trekken. In een open brief schrijven ze dat er dringend nood is aan actie om het sluipverkeer een halt toe te roepen. "Bij ons overheerst een onbehaaglijk gevoel van traagheid", klinkt het. Ze hekelen onder meer het uitblijven van een vrachtroutenetwerk, een plan waarin veilige voorkeursroutes voor vrachtverkeer worden vastgelegd. In 2015 zei minister Weyts nochtans dat hij daar de laatste hand aan legde.

 

Koen Van den Heuvel, burgemeester van Puurs en Vlaams fractieleider voor CD&V, toont begrip voor de noodkreet van zijn collega's. "Elke dag zie ik dat de mobiliteitsknoop ingewikkelder wordt. Het is tijd om moedige beslissingen te nemen."

 

Dwars door dorpskernen

 

Ook de besturen van Zwijndrecht, Malle, Wemmel, Grimbergen, Merchtem, Vilvoorde en Meise lieten aan De Morgen hun ongenoegen horen. De klachten zijn gelijkaardig. Sluipverkeer trekt er door de dorpskernen op zoek naar een doorgang richting Antwerpen of Brussel. De burgemeesters zeggen zich machteloos te voelen.

 

Volgens minister Weyts is het niet duidelijk hoe groot het probleem precies is. "Iedereen zegt dat er sluipverkeer is, maar we kennen de ordegrootte van het probleem niet", zegt Weyts. De Vlaamse noch de federale overheid houdt cijfers bij over sluipverkeer. De lokale politiezones wel, maar een globaal beeld is er dus niet.

 

Toch klagen steeds meer lokale besturen over sluipverkeer. Zowel automobilisten als vrachtwagenchauffeurs proberen steeds vaker de file te ontwijken. Die laatsten zoeken ook sluipwegen om de tolheffing te vermijden. De opkomst van populaire file-apps als Waze of Google Maps vergroot het probleem nog. Want die loodsen bestuurders met het grootste gemak over kleine dorpswegen om de files heen.

 

Terwijl mensen vroeger nog verschillende alternatieve routes kozen, volgen ze nu allemaal dezelfde. Waardoor die ook vol geraken.

 

Om aan de groeiende onrust bij lokale besturen tegemoet te komen, is Weyts op 1 september met een proefproject gestart om sluipverkeer aan te pakken in de Vlaamse rand rond Brussel. "Daar worden defloating car-data, dat zijn geanonimiseerde gps-gegevens, beschikbaar gesteld voor 19 steden en gemeenten. Op basis daarvan kunnen zij met verkeersborden, bultjes, eenrichtingsstraten, enzovoort sluipverkeer aanpakken."

 

Dieper probleem

 

Maar zo komt de verantwoordelijkheid weer bij de gemeenten terecht, klagen de burgemeesters aan. "Wij doen wat we kunnen, maar voor de gewestwegen zijn we afhankelijk van het Vlaams Gewest. Zo duurt het vaak lang voor de zaken in beweging komen", zegt Eddie De Block, burgemeester van Merchtem.

 

Volgens Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde zit het probleem veel dieper. Wegen voor bestemmingsverkeer zouden volgens hem systematisch een snelheidslimiet van 30 of 50 kilometer per uur moeten krijgen. Op de wegen voor doorstromend verkeer mogen dan weer geen grote winkelcentra worden gebouwd, want dat genereert lokaal verkeer. "In Nederland gebeurt dat al sinds 1996", zegt De Dobbeleer.

 

De Morgen, 23 Nov. 2017, Pagina 1

Categorie: 

Twitter

Laatste foto's

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.